Інформація з європейського авторинку останнім часом почала нагадувати апоколіптичні прогнози. Ще б пак. Volkswagen вперше за 87 років закриває заводи у Німеччині-три підприємства. Планує скоротити 35 тисяч працівників. Audi зупинила завод у Брюсселі, де випускалися електричні Q8 e-tron. Скорочення-7,5 тисяч людей. Bosch позбавляється 18,5 тисяч робочих місць. Фінський Valmet Automotive, який працював більш як півстоліття і збирав Mercedes-Benz, SAAB, Opel, повністю зупинив виробництво в грудні.
Консалтингова компанія AlixPartners прогнозує закриття восьми автозаводів у Європі. Середнє завантаження потужностей-55%. Завод стає збитковим при завантаженні менше ніж 75%. До 2030 Німеччина може втратити до 100 тисяч робочих місць в автопромі.
Частка китайських брендів на європейському ринку в 2025 році становить близько 5%. До 2030-го прогнозують 10%. Європейські виробники втратять 1-2 мільйони продажів на рік через китайську конкуренцію.
BYD завершує будівництво заводу у Сегеді (Угорщина) потужністю 150 тисяч машин на рік. Плани ще два заводи в Туреччині та Італії. До 2028 року компанія має намір випускати всі машини для Європи усередині континенту. Chery використовує колишній завод Nissan у Барселоні для збирання Ebro та Omoda. Geely розглядає майданчики в Угорщині, Чехії, Словаччині для Smart та Polestar. GAC вивчає можливість купити завод Audi у Брюсселі.
Шість найбільших китайських автовиробників готуються будувати чи купувати заводи у Європі. Китайські електромобілі дешевші за європейські на 30%. Вартість електрики в Німеччині-$0,45 за кВт/год проти $0,08 у Китаї. Виробничі витрати в рази нижчі.
Частка електромобілів у Китаї-35%, прогноз на кінець 2025-50%. У Європі перехід на електромобілі йде повільніше, виробники змушені субсидувати збиткові електрокари за рахунок підвищення цін на бензинові моделі.
Китайські компанії не просто будують нові заводи - вони викуповують збанкрутілі майданчики європейських виробників. Renault об'єдналася з Geely для випуску автомобілів із двигунами внутрішнього згоряння. Nissan готує британський завод у Сандерленд для моделей китайського Dongfeng.
Закриття великого заводу з 10 тисячами співробітників коштуватиме €1,5 млрд і займе до трьох років через переговори з профспілками. Для китайських інвесторів простіше купити готовий майданчик, зберегти робочі місця та здобути репутацію рятівника.
Таке виробництво дозволяє уникнути мит ЄС на імпорт із Китаю (до 35,3%). Автомобілі, зібрані у Європі, вважаються європейськими.
Мита США, Трампа-27,5% на європейські автомобілі. Stellantis втратив €300 млн, продаж у Північній Америці впав на 25%. Volkswagen відбив збитки в €1,3 млрд. Німецькі автовиробники можуть втратити більше €10 млрд виручки за підсумками року.
Європейські концерни змушені відмовлятися від фінансових прогнозів-волатильність надто висока. Mercedes, Stellantis та Volvo повністю відмовилися від прогнозів на 2025 рік.
Європейський автопром переживає не просто кризу, вона втрачає технологічну незалежність і ризикує перетворитися на збірний майданчик для китайських брендів.